For a Educommunication Cyber People: Activism and Dialogue in Digital Media
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2016v1n2p550Keywords:
Educomunicação, Cibercultura, Jornalismo, AtivismoAbstract
RESUMEN. Este trabajo analiza, con un marco teórico centrado en Jurgen Habermas y Paulo Freire, espacios para la realización de la comunicación educativa en una cultura popular mediada por el digital en términos populares, lo que aquí llamamos una cultura ciberpopular. El objetivo es mostrar cómo este escenario podría proporcionar una comunicación educativa dialógica y alternativa al encontrar la doble condición del concepto de masificación y reflexión aportado por la educación dialógica de Freire y cuatro modelos de acción reflejados en la división de Habermas entre Sistema y Mundo Vital.
Downloads
References
Brecht, B. (2005). Teoria do rádio (1927-1932). In: Meditsch, E. Teorias do Rádio. Florianópolis: Insular.
Bucci, E. (2002). Televisão objeto: a crítica e suas questões de método. (Tese de Doutorado). Universidade de São Paulo.
Deleuze, G., & Guattari, F. (2007). Mil Planaltos. Lisboa: Assírio & Alvim.
Freire, P. (2005). Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
Grossman, L. (2006). “TIME’s Person of the Year: You”. TIME. Vol. 168, nº 26, New York: TIME, 25/12/2006.
Habermas, J. (1984). Mudança Estrutural da Esfera Pública. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro.
Habermas, J. (1989). The Theory of Communicative Action. Boston: Beacon.
Habermas, J. (2001a). Progresso técnico e mundo social da vida. In: Habermas, J. Técnica e ciência como “ideologia”. Lisboa: Ed. 70.
Habermas, J. (2001b). Técnica e ciência como "ideologia". In: Habermas, J. Técnica e ciência como “ideologia”. Lisboa: Ed. 70.
Habermas, J. (2004). A Ética da Discussão e a Questão da Verdade. São Paulo: Martins Fontes.
Howe, J. (2009). O Poder das Multidões. Rio de Janeiro: Elsevier-Campus.
Keen, A. (2007). The Cult of the amateur. New York: Doubleday.
Morin, E. (1967). Cultura de Massas no Século XX – O Espírito do Tempo. R. J.: Forense.
Morin, E. (1977). Cultura de Massas no Século XX – O Espírito do Tempo: volume II (Necrose). Rio de Janeiro: Forense.
Nobre, M. (2004). A Teoria Crítica. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor.
Tapscott, D., & Williams, A. D. (2006). Wikinomics. New York: Portfolio.
Vasconcelos, M. L. M. C., & Brito, R. H. P. (2006). Conceitos de educação em Paulo Freire. Petrópolis: Vozes.
Venâncio, R. D. O. (2007). Difusão Metropolitana e Divulgação Científica. São Paulo: Plêiade.
Venâncio, R. D. O. (2010). Massificação e Jornalismo. (Dissertação de Mestrado). Universidade de São Paulo.
Venâncio, R. D. O. (2013). Jogo Lógico e a Gramática do Rádio. (Tese de Doutorado). Universidade de São Paulo.
Wright Mills, C. (1981). A Elite do Poder. Rio de Janeiro: Zahar.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).