Teaching practices of literacy teachers in rural Nova Canaã do Norte, Mato Grosso, Brazil

Autor/innen

DOI:

https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19936

Abstract

Abstract. This article analyzes the contexts of literacy instruction based on the practices of literacy teachers in the municipality of Nova Canaã do Norte, Mato Grosso, seeking to understand the relationships between the concept of Pedagogical Practice and the specificities of Rural Education. The research used virtual Sharing Groups, based on focus group methodology, and adopted Content Analysis (CA) to examine the data. The results indicate that Pedagogical Practice manifests itself in the space between what teachers do and say, resulting from an ongoing process of self-criticism and professional reconstruction. This collective and emancipatory movement is often overshadowed by homogenizing curricula. The weaknesses highlighted by the teachers reveal a reflective process that contributes to the development of conscious and contextualized pedagogical practices. Elements such as literacy and literacy, curriculum, belonging, autonomy, and the empowerment of rural children are central to this development. Thus, Pedagogical Practice is understood as a living and transformative expression of teaching, marked by resistance and (re)existence in rural territories, reaffirming the critical and emancipatory role of educators in promoting a meaningful and liberating education.

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Autor/innen-Biografien

da Silva, Universidade Federal de Catalão - UFCAT

Alesandra Aparecida da Silva – Mestre em Educação - Universidade Federal de Catalão- GO. Membro do GEPEEC – UFCAT/CNPq (Grupo de Estudos, Pesquisa e Extensão em Ensino de Ciências e Formação de Professores). Professora efetiva da Rede Municipal de Educação de Nova Canaã – MT. ORCID:  https://orcid.org/0009-0002-7387-9178 CV:  http://lattes.cnpq.br/0727605438083313

Wender Faleiro, Universidade Federal de Catalão - UFCAT

Possui licenciatura e bacharelado em Ciências Biológicas, licenciatura em Pedagogia pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU); mestrado em Ecologia e Conservação de Recursos Naturais, com dissertação na área de Ecologia Vegetal. Doutorado em Educação na área de Práticas e saberes pela UFU (Enfase no Ensino Médio público). Tem experiência de quatro anos na Educação Básica (Foi Professor concursado do Estado de 2006 a 2010). Foi Coordenador do Curso de Ciências Biológicas da Universidade Presidente Antônio Carlos, campus Araguari; e de 2006-2013 foi docente nessa IES. Atualmente é Professor Adjunto da Universidade Federal de Goiás - Regional Catalão atuando na Licenciatura em Educação do Campo - habilitação em Ciências da Natureza e no Programa de Pós-Graduação em Educação. Líder do Grupo de Estudos, Pesquisa e Extensão em Ensino de Ciências e Formação de Professores - GEPEEC/UFG; Vice-líder do NEPCampo /UFG e Coordenador de TCC do curso de Pedagogia; Membro NDE - Educação do Campo habilitação em Ciências Naturais. Professor - Pesquisador no Programa de Formação Continuada de Professores CEPAE/UFU. e-mail: wender.faleiro@gmail.com / wender.faleiro@ufg.br

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Veröffentlicht

2025-12-24

Zitationsvorschlag

da Silva, & Faleiro, W. (2025). Teaching practices of literacy teachers in rural Nova Canaã do Norte, Mato Grosso, Brazil. Brazilian Journal of Rural Education, 10, e19936. https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19936

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Rubrik

Dossiê: Caminhos e lutas na formação de professores do Campo no Brasil