Teaching practices of literacy teachers in rural Nova Canaã do Norte, Mato Grosso, Brazil
DOI:
https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19936Abstract
Abstract. This article analyzes the contexts of literacy instruction based on the practices of literacy teachers in the municipality of Nova Canaã do Norte, Mato Grosso, seeking to understand the relationships between the concept of Pedagogical Practice and the specificities of Rural Education. The research used virtual Sharing Groups, based on focus group methodology, and adopted Content Analysis (CA) to examine the data. The results indicate that Pedagogical Practice manifests itself in the space between what teachers do and say, resulting from an ongoing process of self-criticism and professional reconstruction. This collective and emancipatory movement is often overshadowed by homogenizing curricula. The weaknesses highlighted by the teachers reveal a reflective process that contributes to the development of conscious and contextualized pedagogical practices. Elements such as literacy and literacy, curriculum, belonging, autonomy, and the empowerment of rural children are central to this development. Thus, Pedagogical Practice is understood as a living and transformative expression of teaching, marked by resistance and (re)existence in rural territories, reaffirming the critical and emancipatory role of educators in promoting a meaningful and liberating education.
Downloads
Literaturhinweise
Bacelar, V. (2009). Ludicidade e educação infantil. EDUFBA.
Bardin, L. (1977). Análise de conteúdo (L. A. Reto & A. Pinheiro, Trads.). Edições 70.
Franco, M. A. R. S. (2008). Entre a lógica da formação e a lógica das práticas: a mediação dos saberes pedagógicos. Educação e Pesquisa, 34(1), 109–126.
Franco, M. A. R. S. (2012). Pedagogia e prática docente. Cortez.
Franco, M. A. R. S. (2015). Práticas pedagógicas de ensinar-aprender: por entre resistências e resignações. Educação e Pesquisa, 41(3), 601–614.
Franco, M. A. R. S. (2016). Prática pedagógica e docência: um olhar a partir da epistemologia do conceito. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, 97(247), 534–551.
Franco, M. L. (2005). Análise de conteúdo. Liber Livro.
Freire, P. (1987). Pedagogia do oprimido. Paz e Terra.
Freire, P. (1996). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Paz e Terra.
Gatti, B. A. (2005). Grupo focal na pesquisa em ciências sociais e humanas. Liber Livro.
Morais, A. (2012). Sistema de escrita alfabética. Melhoramentos.
Morais, A. (2015). O desenvolvimento da consciência fonológica e a apropriação da escrita alfabética entre crianças brasileiras. Revista Brasileira de Alfabetização, 1(1), 59–76.
Morais, A., Albuquerque, E., & Brandão, A. (2016). Refletindo sobre a língua escrita e sobre sua notação no final da educação infantil. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, 97(247), 519–533.
Piaget, J. (1972). In C. S. Lavattelly, & F. R. Stendler (Orgs.), Child behavior and development (pp. 1–8). Studying Teaching.
Silva, A., & Faleiro, W. (2024). A terra prometida sob a óptica dos colonizadores de Nova Canaã do Norte/MT (pp. 386–442). In W. Faleiro, Borges Vigário, & B. Gonçalves (Orgs.). Saberes e vivências na formação docente em Educação do Campo.
Soares, M. (2009). Letramento: um tema em três gêneros. Autêntica.
Soares, M. (2016). Alfabetização: a questão dos métodos. Contexto.
Soares, M. (2017). Linguagem e escola: uma perspectiva social. Contexto.
Soares, M. (2020). Alfaletrar: toda criança pode aprender a ler e a escrever. Contexto.
Souza, D. T. R. (2006). Formação continuada de professores e fracasso escolar: problematizando o argumento da incompetência. Educação e Pesquisa, 32(3), 477–492.
Weisz, T. (2016). A aprendizagem do sistema de escrita: questões teóricas e didáticas. Veras, 6(1), 11–20.
Downloads
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Copyright (c) 2025 Alesandra Aparecida da Silva , Wender Faleiro

Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung 4.0 International.
Creative Commons Attribution License
Creative Commons Attribution License
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).




