Alternation system in the teacher major course of Rural Education: an experience of the Federal University of Goiás / Regional Catalão

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e6192

Abstract

ABSTRACT. The Teacher Major Course of Rural Education (LEdoC) work in Alternation Regime, with the development of actions that stimulate the systematic relationship of theory-practice-theory, through alternating training times in University Time (TU) and Community Time (TC). The objective of this work is to analyses one experience of the TC at Federal University of Goiás - Regional Catalão, carried out in the Vista Alegre Settlement in Cristalina (GO). About 250 families live in the settlement. What marks the lives of these individuals is a process of struggle and resistance in conquering and remaining in these territories, always fighting for social policies that meet their social needs. With the TC, the students come to better understand the structures that surround the life of the subjects of the field, with their infinite particularity and ways of life. In addition, there are changes of perception and a reflection on the pedagogical theories themselves and the socio-educational thoughts. We can conclude then that TC is essential in the process of training future rural teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Magno Nunes Farias, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar

Doutorando em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), Mestre em Educação pela Universidade Federal de Goiás (UFG) (2018),  Terapeuta Ocupacional pela Universidade de Brasília (UnB) (2015). Integra o Núcleo de Extensão e Pesquisa em Educação e Desenvolvimento do Campo - NEPCampo/UFCat e o Grupo de Pesquisa "Cidadania, Ação Social, Educação e Terapia Ocupacional"/UFSCar. 

Maria Zenaide Alves, Universidade Federal de Catalão - UFCat

Professora na Universidade Federal de Catalão (UFCar). Doutora em Educação pela UFMG, com estágio sandwiche na Columbia University. Coordenadora do Núcleo de Extensão e Pesquisa em Educação e Desenvolvimento do Campo (NEPCampo). Membro do programa Observatório da Juventude da UFMG.

Wender Faleiro, Universidade Federal de Catalão - UFCat

Professor na Universidade Federal de Catalão (UFCar). Doutor em Educação pela UFU, Pós Doutorado em Educação PUC-GO, ênfase em Educação do Campo. Líder do Grupo de Estudos, Pesquisa e Extensão em Ensino de Ciências e Formação de Professores - GEPEEC/UFG; Vice-líder do NEPCampo /UFG.

References

Arroyo, M., Caldart, R. S., & Molina, M. (2004). Por uma Educação do Campo. Petrópolis: Vozes.

Arroyo, M. G. (s/a). Ações Coletivas e Conhecimento: Outras Pedagogias?. Universidade Popular. Recuperado de http://www.universidadepopular.org/site/media/leituras_upms/Acoes_Coletivas_e_Conhecimento__30-11-09.PDF

Antunes-Rocha, M. I., & Martins, M. F. A. (2011). Diálogo entre teoria e prática na Educação do Campo: Tempo Escola/Tempo Comunidade e alternância como princípio metodológico para organização dos tempos e espaços no curso de Licenciatura Ed. do Campo. In Molina, M. C., Sá, L. M. (Orgs.). Licenciaturas em Educação do Campo: registros e reflexões a partir das experiências piloto (UFMG; UnB; UFBA e UFS) (pp. 213-228). Belo Horizonte. Autêntica.

Brasil, Ministério da Saúde. (2011). Portaria n 2.914, de 12 de dezembro de 2011. Dispõe sobre os procedimentos de Controle e de vigilância da qualidade da água para consumo humano e seu padrão de potabilidade.

Brasil, Ministério do Desenvolvimento Agrário. (2014). Licenciaturas em Educação do Campo e o ensino de Ciências Naturais: desafios à promoção do trabalho docente interdisciplinar. Brasília: MDA.

Costa, E. R., Alves, M. Z., & Faleiro W. (2015). A Interdisciplinaridade no Curso De Educação Do Campo: O Caso da UFG Catalão. Enciclopédia Biosfera, Centro Científico Conhecer, 11(20), 47-55.

Veiga J. E. (2003). Cidades Imaginárias. O Brasil é menos urbano do que se calcula. Campinas: Editora Autores Associados.

Faleiro, W., & Farias, M. N. (2016). Tessituras na implantação da licenciatura em Educação do Campo na Universidade Federal de Goiás/regional Catalão. Cadernos CIMEAC, 6(2), 78-97. https://doi.org/10.18554/cimeac.v6i2.1696

Filho, A. E. (2012). Despejos. In Caldart, R. S. et al. (Orgs.). Dicionário da Educação do Campo (pp. 212-217). Rio de Janeiro, São Paulo: Expressão Popular.

Leite, S. P. (2012). Assentamento Rural. In Caldart, R.S. et al. (Orgs.). Dicionário da Educação do Campo (pp. 110-114). Rio de Janeiro, São Paulo: Expressão Popular.

Melgarejo, L. (2001). O desenvolvimento, a reforma agrária e os assentamentos - Espaços para a contribuição de todos. Agroecol. e Desenv. Rur. Sustent., 2(4), 58-68.

Molina, M. C. (2015). Expansão das licenciaturas em Educação do Campo: desafios e potencialidades. Educar em Revista, 1(55), 145-166. https://doi.org/10.1590/0104-4060.39849

Molina, M. C., & Sá, L. M. (2011). Licenciaturas em Educação do Campo: Registros e Reflexões a partir das Experiências-Piloto. Belo Horizonte: Autêntica Editora.

Tardin, J. M. (2012). Cultura Camponesa. In Caldart, R. et al. (Org.). Dicionário da Educação do Campo (pp. 180-188). Rio de Janeiro: Expressão Popular.

Zen, E. L., & Ferreira, A. R. L. (2012). Movimento dos Atingidos por Barragens (MAB). In Caldart, R. et al. (Orgs.). Dicionário da Educação do Campo (pp. 489-493). Rio de Janeiro: Expressão Popular.

Published

2020-08-13

How to Cite

Farias, M. N., Alves, M. Z., & Faleiro, W. (2020). Alternation system in the teacher major course of Rural Education: an experience of the Federal University of Goiás / Regional Catalão. Brazilian Journal of Rural Education, 5, e6192. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e6192

Most read articles by the same author(s)