The role of the Supervised Curriculum Internship in the (de)colonial training of Countryside teachers in Nature Sciences in the state of Goiás

Autor/innen

  • Olga Matias Teles Honorato Universidade Federal de Catalão - UFCat
  • Wender Faleiro Universidade Federal de Catalão - UFCat https://orcid.org/0000-0001-6419-296X

DOI:

https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e16356

Abstract

ABSTRACT. Few studies have proposed to address the Decolonial Training of teachers in the LEdoCs, so this study aims to analyze the role of the Supervised Curricular Internship of Degrees in Education in the State of Goiás in the positive promotion of Decolonial Teacher Training. The construction of data for this research was based on reading the Political-Pedagogical Projects of the Degrees in Rural Education and semi-structured interviews with teachers and managers, active in the second half of 2022, in the two courses that exist in the State of Goiás. It is concluded that the Supervised Internship, as a mandatory subject of both courses, is a moment of teaching learning, as well as a moment of analysis of the real context, going against teacher training in the decolonial perspective, which starts from the exercise of analysis and reflection on praxis, in order to unveil the school routine through the insertion of the trainee student in the field of professional activity. Furthermore, it is essential to train a critical professional, who values the knowledge of teaching practice, through reflection and analysis of theoretical and practical knowledge.

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Autor/innen-Biografien

Olga Matias Teles Honorato, Universidade Federal de Catalão - UFCat

Mestre em Educação do Programa de Pós-Graduação em Educação - Universidade Federal de Catalão. Licenciada em Letras e Pedagogia. Pesquisadora do Grupo de Pesquisa e Extensão em Ensino de Ciências e Formação de Professores - GEPEEC – UFCAT/CNPq. E-mail: olgamatiasteles2019@gmail.com  ORCID: https://orcid.org/0009-0002-3654-5750

Wender Faleiro, Universidade Federal de Catalão - UFCat

Possui licenciatura e bacharelado em Ciências Biológicas, licenciatura em Pedagogia pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU); mestrado em Ecologia e Conservação de Recursos Naturais, com dissertação na área de Ecologia Vegetal. Doutorado em Educação na área de Práticas e saberes pela UFU (Enfase no Ensino Médio público). Tem experiência de quatro anos na Educação Básica (Foi Professor concursado do Estado de 2006 a 2010). Foi Coordenador do Curso de Ciências Biológicas da Universidade Presidente Antônio Carlos, campus Araguari; e de 2006-2013 foi docente nessa IES. Atualmente é Professor Adjunto da Universidade Federal de Goiás - Regional Catalão atuando na Licenciatura em Educação do Campo - habilitação em Ciências da Natureza e no Programa de Pós-Graduação em Educação. Líder do Grupo de Estudos, Pesquisa e Extensão em Ensino de Ciências e Formação de Professores - GEPEEC/UFG; Vice-líder do NEPCampo /UFG e Coordenador de TCC do curso de Pedagogia; Membro NDE - Educação do Campo habilitação em Ciências Naturais. Professor - Pesquisador no Programa de Formação Continuada de Professores CEPAE/UFU. e-mail: wender.faleiro@gmail.com / wender.faleiro@ufg.br

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Veröffentlicht

2024-06-30

Zitationsvorschlag

Matias Teles Honorato, O., & Faleiro, W. (2024). The role of the Supervised Curriculum Internship in the (de)colonial training of Countryside teachers in Nature Sciences in the state of Goiás. Brazilian Journal of Rural Education, 9, e16356. https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e16356

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