Pedagogical practices and challenges in valuing Afro-Brazilian, Quilombola, Indigenous, and peasant cultures and histories in Elementary School I in the municipality of Rio Quente/GO 

Autor/innen

DOI:

https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19917

Abstract

ABSTRACT. This article analyzes the pedagogical practices of Elementary School I teachers in the municipal network of Rio Quente/GO in the positive promotion of Afro- Brazilian, Quilombola, Indigenous, and Peasant peoples’ Culture and History. The qualitative investigation is based on semi-structured interviews with teachers working at Colégio Municipal Professor Lourenço Batista and on the analysis of the Political- Pedagogical Project and the public Etapa System teaching materials used. The data were organized into thematic categories and analyzed through Content Analysis (Bardin, 2011). The results reveal the presence of punctual and superficial approaches to ethnic- racial themes, often linked to commemorative dates, as well as the absence of specific ongoing teacher training and the limited effective participation of teachers in the development of the PPP and in the selection of teaching materials. It was also found that there is a need for a more systematic and critical integration of these themes into the school curriculum, guided by a perspective of social justice and appreciation of marginalized cultural identities. The study contributes to the debate on the effectiveness of educational policies aimed at historical and cultural diversity and the urgency of pedagogical practices that promote inclusive and emancipatory education.

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Autor/innen-Biografien

Mônica Aparecida Dias Silva , Rede Municipal de Educação de Rio Quente, GO

Mônica Aparecida Dias Silva – Mestre em Educação - Universidade Federal de Catalão- GO. Membro do GEPEEC – UFCAT/CNPq (Grupo de Estudos, Pesquisa e Extensão em Ensino de Ciências e Formação de Professores). Professora efetiva da Rede Municipal de Educação de Rio Quente,GO. ORCID:  . https://orcid.org/0009-0006-2597-2131 CV: https://lattes.cnpq.br/6706975512053839

Wender Faleiro, Universidade Federal de Catalão – UFCAT

Wender Faleiro – Licenciado e bacharel em Ciências Biológicas, mestre em Ecologia e Conservação de Recursos Naturais e Doutor em Educação e Pós Doutorado em Educação com ênfase em Educação do Campo. Professor da Universidade Federal de Catalão e do Programa de Pós-Graduação em Educação. Membro do GEPEEC - UFCAT/CNPq (Grupo de Estudos, Pesquisa e Extensão em Ensino de Ciências e Formação de Professores). ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6419-296X   CV: http://lattes.cnpq.br/2540729402102453 m / wender.faleiro@ufg.br

 Janderson Vieira de Souza, Universidade Federal de Catalão – UFCAT

Janderson Vieira de Souza - Professor da Universidade Federal de Catalão, Doutor em Educação em Ciências e Matemática, Mestre em Educação em Ciências e Matemática, Especialista em: Matemática e Métodos e Técnicas, e Licenciado em Matemática (UFG-2001). Coordenador de Estágio do Curso de Licenciatura em Educação do Campo da Faculdade de Educação. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1810-2481 CV: http://lattes.cnpq.br/1797136159329313b

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Veröffentlicht

2025-12-24

Zitationsvorschlag

Dias Silva , M. A., Faleiro, W., & deSouza, JandersonV. (2025). Pedagogical practices and challenges in valuing Afro-Brazilian, Quilombola, Indigenous, and peasant cultures and histories in Elementary School I in the municipality of Rio Quente/GO . Brazilian Journal of Rural Education, 10, e19917. https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19917

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Rubrik

Dossiê: Caminhos e lutas na formação de professores do Campo no Brasil