Pedagogical practices and challenges in valuing Afro-Brazilian, Quilombola, Indigenous, and peasant cultures and histories in Elementary School I in the municipality of Rio Quente/GO
DOI :
https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19917Résumé
ABSTRACT. This article analyzes the pedagogical practices of Elementary School I teachers in the municipal network of Rio Quente/GO in the positive promotion of Afro- Brazilian, Quilombola, Indigenous, and Peasant peoples’ Culture and History. The qualitative investigation is based on semi-structured interviews with teachers working at Colégio Municipal Professor Lourenço Batista and on the analysis of the Political- Pedagogical Project and the public Etapa System teaching materials used. The data were organized into thematic categories and analyzed through Content Analysis (Bardin, 2011). The results reveal the presence of punctual and superficial approaches to ethnic- racial themes, often linked to commemorative dates, as well as the absence of specific ongoing teacher training and the limited effective participation of teachers in the development of the PPP and in the selection of teaching materials. It was also found that there is a need for a more systematic and critical integration of these themes into the school curriculum, guided by a perspective of social justice and appreciation of marginalized cultural identities. The study contributes to the debate on the effectiveness of educational policies aimed at historical and cultural diversity and the urgency of pedagogical practices that promote inclusive and emancipatory education.
Téléchargements
Références
Arroyo, M. G. (2007). Políticas de formação de educadores(as) do campo. Cadernos CEDES, 27, 157–176.
Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo (L. A. Reto & A. Pinheiro, Trad.). Edições 70.
Brasil. (1996). Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (Lei nº 9.394/1996). Ministério da Educação. http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/LDB.htm.pdf
Brasil. (2002). Resolução CNE/CEB nº 1, de 3 de abril de 2002. Institui Diretrizes Operacionais para a Educação Básica nas Escolas do Campo. Conselho Nacional de Educação.
Brasil. (2003). Lei nº 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei nº 9.394/1996 para incluir a obrigatoriedade do ensino da História e Cultura Afro-Brasileira. https://etnicoracial.mec.gov.br/images/pdf/lei_10639_09012003.pdf
Brasil. (2004). Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana (Resolução nº 1, de 17 de junho de 2004). http://download.inep.gov.br/publicacoes/diversas/temas_interdisciplinares/diretrizes_curriculares_nacionais_para_a_educacao_das_relacoes_etnico_raciais_e_para_o_ensino_de_historia_e_cultura_afro_brasileira_e_africana.pdf
Brasil. (2008). Lei nº 11.645, de 10 de março de 2008. Diário Oficial da União. http://legislacao.planalto.gov.br/legisla/legislacao.nsf/Viw_Identificacao/lei%2011.645-2008?OpenDocument
Brasil. (2017). Decreto nº 9.099, de 18 de julho de 2017. Dispõe sobre o Programa Nacional do Livro Didático e do Material Didático. http://legislacao.planalto.gov.br/legisla/legislacao.nsf/Viw_Identificacao/DEC%209.099-2017?OpenDocument
Brasil. Ministério da Educação. (2021). Nota Técnica Conjunta nº 1/2021/DPA/SEALF – Processo nº 23000.023928/2020. https://www.google.com/search?q=NOTA+T%C3%89CNICA+CONJUNTA+N%C2%BA+1%2F2021%2FDPA%2FSEALF%2FSEALF+PROCESSO+N%C2%B0+23000.023928%2F2020
Colégio Municipal Lourenço Batista. (2024). Projeto Político-Pedagógico. Secretaria Municipal de Educação de Rio Quente, GO.
Farias, M. N., & Faleiro, W. (2020). Educação dos povos do campo no Brasil: colonialidade/modernidade e urbanocentrismo. Educação em Revista, 36, 216–229.
Franco, M. A. R. S. (2012). Pedagogia e prática docente. Cortez.
Franco, M. A. R. S. (2016). Prática pedagógica e docência: um olhar a partir da epistemologia do conceito. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, 97(247), 534–551.
Gomes, N. L., & Jesus, R. E. (2013). As práticas pedagógicas de trabalho com relações étnico-raciais na escola na perspectiva da Lei 10.639/2003: desafios para a política educacional e indagações para a pesquisa. Educar em Revista, 19–33.
IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. (2022). Cidades e Estados. https://www.ibge.gov.br/
Molina, M. C. (2017). Contribuições das licenciaturas em Educação do Campo para as políticas de formação de educadores. Educação & Sociedade, 38, 587–609.
Munanga, K. (2013). Educação e diversidade étnico-cultural: a importância da história do negro e da África no sistema educativo brasileiro. In Relações étnico-raciais e diversidade (pp. 21–34). Editora da UFF.
Veiga, I. P. A. (2013). Projeto Político-Pedagógico da escola: uma construção possível. Papirus.
Veiga-Neto, A. (2002). Cultura e currículo. Revista Contrapontos, 1, 43–51.
Viana, C. A. (2019). Afrodescendentes e indígenas em livros didáticos de história: entre o nacional, o étnico e o intercultural (Mariana, MG – 2017/2018) [Trabalho acadêmico].
Téléchargements
Publié-e
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
© Mônica Aparecida Dias Silva , Wender Faleiro, Janderson Vieira de Souza 2025

Cette œuvre est sous licence Creative Commons Attribution 4.0 International.
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).




