Training for “area” of Rural Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e7058

Abstract

Abstract: The theoretical-reflective study presents considerations on training by area of knowledge in the light of Historical-Critical Pedagogy, dialoguing mainly with Saviani (1999, 2011, 2016), Santos (2013) and Caldart (2011), in order to question why the Degree in Rural Education aims at a training model different from the other degrees implemented in Brazil. Training by area of knowledge will only be constituted if it is within the perspective of interdisciplinarity, in which Field Educators seek to articulate scientific knowledge, overcome its fragmentation and, mainly, have as a reference and give centrality for understanding the reality of the Field and its transformation. It is understood that this type of training is a way to build and produce counter-hegemonic knowledge, as it places the education process in a dynamic and integrated movement between more than one discipline, considering that fragmentation leads to limitation and alienation to understand the realities. Thus, we see the need to move forward in discussions on the structuring aspects of LEdoCs, the purpose and intentionality of the course through the struggle for the education of peasant subjects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Wender Faleiro, Universidade Federal de Catalão - UFCat

Licenciado e Bacharel em Ciências Biológicas, licenciado em Pedagogia pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU); mestre em Ecologia e Conservação de Recursos Naturais e Doutorado em Educação pela UFU. Pós Doutor em Educação (ênfase Educação do Campo) pela PUC-GO. Atualmente é Professor da Unidade Acadêmica Especial de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação - Universidade Federal de Goiás/Regional Catalão. Líder Grupo de Pesquisa e Extensão em Ensino de Ciências e Formação de Professores – GEPEEC.

Geize Kelle Nunes Ribeiro, Universidade Federal de Catalão - UFCat

Possui Graduação em Licenciatura em Química e Especialização em Ensino de Ciências e Matemática, ambos pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano - Campus Iporá. É Mestre em Educação pela Universidade Federal de Goiás - Regional Catalão, bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) e pesquisadora do Grupo de Estudos, Pesquisa e Extensão em Ensino de Ciências e Formação de Professores - GEPEEC.

Magno Nunes Farias, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar

Doutorando em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), Mestre em Educação pela Universidade Federal de Goiás (UFG) (2018), bacharel em Terapia Ocupacional pela Universidade de Brasília (UnB) (2015). Integra o Núcleo de Extensão e Pesquisa em Educação e Desenvolvimento do Campo - NEPCampo (UFG) e o Grupo de Pesquisa "Cidadania, Ação Social, Educação e Terapia Ocupacional" (UFSCar).

References

Antunes-Rocha, M., Diniz, L. S., & Oliveira, A. M. (2011). Percurso formativo da Turma Dom José Mauro: segunda turma do curso de Licenciatura em Educação do Campo da FAE-UFMG. In Molina, M. C., & Sá, L. M. (Orgs.). Licenciaturas em Educação do Campo – Registros e reflexões a partir das experiências-piloto (pp. 19-34). Belo Horizonte, MG: Autêntica Editora.

Arroyo, M. G. (2012). Formação de educadores do campo. In Caldart, R. S., Pereira, I. B., Alentejano, P., & Frigotto, G. (Orgs.). Dicionário da Educação do Campo (pp. 361-367). Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Venâncio, Expressão Popular.

Arroyo, M. G. (2007). Políticas de formação de educadores (as) do campo. Cadernos CEDES, 27(72), 157-176. https://doi.org/10.1590/S0101-32622007000200004

Barros, O. F. & Hage, S. A. M. (2018). A formação do educador realizada por área de conhecimento na licenciatura em Educação do Campo da região Tocantina-PA. In Sousa, J. V., Botelho, A. F., & Griboski, C. M. (Orgs.). Produção do conhecimento e educação do campo na expansão da educação superior (pp. 278-294). Anápolis, GO: Editora UEG.

Caldart, R. S. (2012). Educação do Campo. In Caldart, R. S., Pereira, I. B., Alentejano, P., & Frigotto, G. (Orgs.). Dicionário da Educação do Campo (pp. 259-267). Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Venâncio, Expressão Popular.

Caldart, R. S. (2011). Licenciatura em Educação do Campo e projeto formativo: qual o lugar da docência por área?. In Molina, M. C., & Sá, L. M. (Orgs.). Licenciaturas em Educação do Campo – Registros e reflexões a partir das experiências-piloto (pp. 95-121). Belo Horizonte, MG: Autêntica Editora.

Caldart, R. S. (2000). A escola do campo em movimento. In Benjamin, C., & Caldart, R. S. (Orgs.). Projeto popular e escolas do campo (pp. 24-48). Brasília, DF: Articulação Nacional Por uma Educação Básica do Campo. Coleção Por uma Educação Básica do campo, 3.

Carvalho, R. A. (2011). A construção da identidade e da cultura dos povos do campo, entre o preconceito e a resistência: o papel da educação (Tese de Doutorado). Universidade Metodista de Piracicaba, Piracicaba.

Edital PROCAMPO n. 02, de 05 de setembro de 2012. (2012, 05 de setembro). Chamada pública para seleção de Instituições Federais de Educação Superior para criação de cursos de Licenciatura em Educação do Campo, na modalidade presencial. Recuperado de: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=11569-minutaeditais-selecao-ifesifets-03092012&category_slug=setembro-2012-pdf&Itemid=30192

Farias, M. N., & Faleiro, W. (2019). Princípios do movimento de Educação do Campo: análise dos Projetos Político-Pedagógicos das LEdoCs do Centro-Oeste brasileiro. Uberlândia, MG: Navegando.

Leontiev, A. N. (1978). O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Horizonte Universitário.

Molina, M. C., & Sá, L. M. (2012). Licenciatura em Educação do Campo. In Caldart, R. S., Pereira, I. B., Alentejano, P., & Frigotto, G. (Orgs.). Dicionário da Educação do Campo (pp. 468-474). Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Venâncio, Expressão Popular.

Moreno, G. S. (2014). Ensino de Ciências da Natureza, interdisciplinaridade e Educação do Campo. In Molina, M. C. (Org.). Licenciaturas em Educação do Campo e o ensino de Ciências Naturais: desafios à promoção do trabalho docente interdisciplinar (pp. 181-198). Brasília, DF: Ministério do Desenvolvimento Agrário (MDA). Recuperado de: http://www.mda.gov.br/sitemda/sites/sitemda/files/user_img_248/Livro%20LEDOC%20CIEMA%20WEB.pdf

Munarim, A. (2011). Educação do Campo no cenário das políticas públicas na primeira década do século 21. Em Aberto, 24(85), 51-63. Recuperado de: http://emaberto.inep.gov.br/index.php/emaberto/article/view/2485/2442

Santos, C. F. (2013). O “aprender a aprender” na formação de professores do campo. Campinas, SP: Autores Associados; Vitória da Conquista, BA: Edições UESB.

Saviani, D. (1999). Escola e democracia: teorias da educação, curvatura da vara, onze teses sobre educação e política, 32. ed. Campinas, SP: Autores Associados.

Saviani, D. (2004). O legado educacional do “longo século XX” brasileiro. In Saviani, D., et al. (Orgs.). O legado educacional do século XX no Brasil (pp. 9-57). Campinas: Autores Associados. (Coleção educação contemporânea).

Saviani, D. (2011). Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11. ed. rev. Campinas, SP: Autores Associados.

Saviani, D. (2016). A pedagogia histórico-crítica na educação do campo. In Basso, J. D., Santos Neto, J. L., & Bezerra, M. C. S. (Orgs.). Pedagogia histórico-crítica e educação do campo: história, desafios e perspectivas atuais (pp. 16-43). São Carlos, SP: Pedro e João Editores e Navegando.

Souza, M. A. (2008). Educação do Campo: políticas, práticas pedagógicas e produção científica. Educação & Sociedade, 29(105), 1089-1111. https://doi.org/10.1590/S0101-73302008000400008

Veiga, I. P. A. (2004). Educação Superior: Projeto Político-Pedagógico. Campinas, SP: Papirus (Coleção Magistério: Formação e Trabalho Pedagógico).

Published

2020-11-25

How to Cite

Faleiro, W., Ribeiro, G. K. N., & Farias, M. N. (2020). Training for “area” of Rural Education. Brazilian Journal of Rural Education, 5, e7058. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e7058

Most read articles by the same author(s)