Training for “area” of Rural Education
DOI :
https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e7058Résumé
Abstract: The theoretical-reflective study presents considerations on training by area of knowledge in the light of Historical-Critical Pedagogy, dialoguing mainly with Saviani (1999, 2011, 2016), Santos (2013) and Caldart (2011), in order to question why the Degree in Rural Education aims at a training model different from the other degrees implemented in Brazil. Training by area of knowledge will only be constituted if it is within the perspective of interdisciplinarity, in which Field Educators seek to articulate scientific knowledge, overcome its fragmentation and, mainly, have as a reference and give centrality for understanding the reality of the Field and its transformation. It is understood that this type of training is a way to build and produce counter-hegemonic knowledge, as it places the education process in a dynamic and integrated movement between more than one discipline, considering that fragmentation leads to limitation and alienation to understand the realities. Thus, we see the need to move forward in discussions on the structuring aspects of LEdoCs, the purpose and intentionality of the course through the struggle for the education of peasant subjects.
Téléchargements
Références
Antunes-Rocha, M., Diniz, L. S., & Oliveira, A. M. (2011). Percurso formativo da Turma Dom José Mauro: segunda turma do curso de Licenciatura em Educação do Campo da FAE-UFMG. In Molina, M. C., & Sá, L. M. (Orgs.). Licenciaturas em Educação do Campo – Registros e reflexões a partir das experiências-piloto (pp. 19-34). Belo Horizonte, MG: Autêntica Editora.
Arroyo, M. G. (2012). Formação de educadores do campo. In Caldart, R. S., Pereira, I. B., Alentejano, P., & Frigotto, G. (Orgs.). Dicionário da Educação do Campo (pp. 361-367). Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Venâncio, Expressão Popular.
Arroyo, M. G. (2007). Políticas de formação de educadores (as) do campo. Cadernos CEDES, 27(72), 157-176. https://doi.org/10.1590/S0101-32622007000200004
Barros, O. F. & Hage, S. A. M. (2018). A formação do educador realizada por área de conhecimento na licenciatura em Educação do Campo da região Tocantina-PA. In Sousa, J. V., Botelho, A. F., & Griboski, C. M. (Orgs.). Produção do conhecimento e educação do campo na expansão da educação superior (pp. 278-294). Anápolis, GO: Editora UEG.
Caldart, R. S. (2012). Educação do Campo. In Caldart, R. S., Pereira, I. B., Alentejano, P., & Frigotto, G. (Orgs.). Dicionário da Educação do Campo (pp. 259-267). Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Venâncio, Expressão Popular.
Caldart, R. S. (2011). Licenciatura em Educação do Campo e projeto formativo: qual o lugar da docência por área?. In Molina, M. C., & Sá, L. M. (Orgs.). Licenciaturas em Educação do Campo – Registros e reflexões a partir das experiências-piloto (pp. 95-121). Belo Horizonte, MG: Autêntica Editora.
Caldart, R. S. (2000). A escola do campo em movimento. In Benjamin, C., & Caldart, R. S. (Orgs.). Projeto popular e escolas do campo (pp. 24-48). Brasília, DF: Articulação Nacional Por uma Educação Básica do Campo. Coleção Por uma Educação Básica do campo, 3.
Carvalho, R. A. (2011). A construção da identidade e da cultura dos povos do campo, entre o preconceito e a resistência: o papel da educação (Tese de Doutorado). Universidade Metodista de Piracicaba, Piracicaba.
Edital PROCAMPO n. 02, de 05 de setembro de 2012. (2012, 05 de setembro). Chamada pública para seleção de Instituições Federais de Educação Superior para criação de cursos de Licenciatura em Educação do Campo, na modalidade presencial. Recuperado de: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=11569-minutaeditais-selecao-ifesifets-03092012&category_slug=setembro-2012-pdf&Itemid=30192
Farias, M. N., & Faleiro, W. (2019). Princípios do movimento de Educação do Campo: análise dos Projetos Político-Pedagógicos das LEdoCs do Centro-Oeste brasileiro. Uberlândia, MG: Navegando.
Leontiev, A. N. (1978). O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Horizonte Universitário.
Molina, M. C., & Sá, L. M. (2012). Licenciatura em Educação do Campo. In Caldart, R. S., Pereira, I. B., Alentejano, P., & Frigotto, G. (Orgs.). Dicionário da Educação do Campo (pp. 468-474). Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Venâncio, Expressão Popular.
Moreno, G. S. (2014). Ensino de Ciências da Natureza, interdisciplinaridade e Educação do Campo. In Molina, M. C. (Org.). Licenciaturas em Educação do Campo e o ensino de Ciências Naturais: desafios à promoção do trabalho docente interdisciplinar (pp. 181-198). Brasília, DF: Ministério do Desenvolvimento Agrário (MDA). Recuperado de: http://www.mda.gov.br/sitemda/sites/sitemda/files/user_img_248/Livro%20LEDOC%20CIEMA%20WEB.pdf
Munarim, A. (2011). Educação do Campo no cenário das políticas públicas na primeira década do século 21. Em Aberto, 24(85), 51-63. Recuperado de: http://emaberto.inep.gov.br/index.php/emaberto/article/view/2485/2442
Santos, C. F. (2013). O “aprender a aprender” na formação de professores do campo. Campinas, SP: Autores Associados; Vitória da Conquista, BA: Edições UESB.
Saviani, D. (1999). Escola e democracia: teorias da educação, curvatura da vara, onze teses sobre educação e política, 32. ed. Campinas, SP: Autores Associados.
Saviani, D. (2004). O legado educacional do “longo século XX” brasileiro. In Saviani, D., et al. (Orgs.). O legado educacional do século XX no Brasil (pp. 9-57). Campinas: Autores Associados. (Coleção educação contemporânea).
Saviani, D. (2011). Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11. ed. rev. Campinas, SP: Autores Associados.
Saviani, D. (2016). A pedagogia histórico-crítica na educação do campo. In Basso, J. D., Santos Neto, J. L., & Bezerra, M. C. S. (Orgs.). Pedagogia histórico-crítica e educação do campo: história, desafios e perspectivas atuais (pp. 16-43). São Carlos, SP: Pedro e João Editores e Navegando.
Souza, M. A. (2008). Educação do Campo: políticas, práticas pedagógicas e produção científica. Educação & Sociedade, 29(105), 1089-1111. https://doi.org/10.1590/S0101-73302008000400008
Veiga, I. P. A. (2004). Educação Superior: Projeto Político-Pedagógico. Campinas, SP: Papirus (Coleção Magistério: Formação e Trabalho Pedagógico).
Téléchargements
Publié-e
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).